З 1 січня 2022 набирає чинність новий Порядок організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти.
З 1 січня 2022 набирає чинність новий Порядок організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти. Розповідаємо детальніше
Організація інклюзивного навчання у школах відтепер базуватиметься на концепті “рівнів підтримки”, тобто обсягу підтримки учнів в освітньому процесі відповідно до їхніх освітніх потреб, а не діагнозів. Це - відхід від медичної моделі інклюзивної освіти й крок до індивідуалізації навчання дитини з особливими освітніми потребами.
“Ухвалення цього Порядку — істотний крок до переходу з медичної на біопсихосоціальну модель інклюзивної освіти, де освітяни нарешті перестануть послуговуватися медичною термінологією, вживаючи діагнози й нозології, а зосередяться на індивідуальних особливостях і потребах конкретної дитини”- вважає Маріанна Онуфрик, керівниця ГО “Соціальна синергія”.
Якщо дитина за результатами комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку в ІРЦ визнана такою, що має особливі освітні потреби, то в школі має бути створений інклюзивний клас. Це передбачає виділення фінансування на:
доплату педагогічним працівникам
створення посади асистента вчителя
проведення додаткових занять зі спеціалістами (наприклад, із психологом чи логопедом)
закупівлю спеціальних засобів корекції тощо.
“Запровадження рівнів підтримки значно полегшить розподіл фінансування у межах “інклюзивної субвенції”, адже досі кошти виділялися в середньому на одну дитину з ООП, в той час, як рівень підтримки може бути дуже різним і коливатися в межах від кількох сотень до десятків тисяч гривень на рік на одну дитину” - переконана експертка.
За заявою батьків, дітям з інвалідністю у закладі освіти можуть надаватися ще й базові соціальні послуги, відповідно до закону “Про соціальні послуги”. Проте - для лише певних категорій отримувачів послуг:
з порушеннями опорно-рухового апарату, що пересуваються на колісних кріслах
які мають порушення зору, слуху.
“Надання соціальних послуг для дітей з інвалідністю у закладах освіти може стати проривом як з точки зору інтеграції послуг, так і з точки зору суттєвого збільшення охоплення дітей належними їм послугами. Для прикладу, ця норма, (якщо не дуже зважати на обмеження щодо видів порушень), може сприяти створенню відділень денного перебування для дітей з інвалідністю, які потребують послуги денного догляду, у школах.” - підсумовує пані Маріанна.
______________________________
Проєкт "Просвітницька кампанія на підтримку деінституціалізації й попередження інституціалізації дітей з інвалідністю та/або з особливими освітніми потребами" впроваджується за підтримки за підтримки Міністерство соціальної політики України й Фонд Соціального Захисту Інвалідів.