Медична реформа: виплати на первинці за «червоним списком» можуть припинити з 1 квітня 2019 року
Міністерством охорони здоров’я (МОЗ) України винесено на публічне обговорення проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України».
Для чого розроблений документ
Цей документ розроблено з метою економії бюджетних коштів, виділених на первинну медичну допомогу, шляхом пришвидшення переходу закладів охорони здоров’я, що надають первинну медичну допомогу, на повне фінансування за «зеленим списком» та припинення дії «червоного списку»з 1 квітня 2019 р. Також проектом запропоновано удосконалити окремі аспекти казначейського обслуговування оплати послуг первинної медичної допомоги за договорами про медичне обслуговування населення.
Підстава розроблення проекту акта
Проект акта розроблено МОЗ України на підставі статті 10 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення».
Обґрунтування необхідності прийняття акта
Законом України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» запроваджено нову систему фінансування медичних послуг за рахунок коштів Державного бюджету України. Нова система фінансування закладів первинної медичної допомоги працює за принципом «гроші йдуть за пацієнтом». Кожен із закладів охорони здоров’я, що уклав договір з Національною службою здоров’я України (НСЗУ), отримує державне фінансування напряму від НСЗУ відповідно до кількості пацієнтів.
Порядком реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2019 р. передбачено можливість нарахування коштів за медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги за «червоним списком», відповідно до якого розрахунок кількості пацієнтів здійснюється на основі умовної кількості наявного населення відповідної адміністративно-територіальної одиниці, що обслуговується відповідним закладом охорони здоров’я.
Разом з тим станом на 1 березня 2019 р. спостерігаються високі темпи підписання декларацій пацієнтами (в березні 2019 р. на 815 996 декларацій більше, ніж у лютому 2019 р., а в лютому 2019 р. на 1 172 414 декларацій більше, ніж у січні 2019 р.), що потребує збільшення фінансування закладів охорони здоров’я за «зеленим списком» та зменшення фінансування за «червоним списком».
У зв’язку з цим з метою раціонального використання бюджетних коштів запропоновано припинити дію «червоного списку» з 1 квітня 2019 р. Таким чином, виплата коштів буде здійснюватися за кожного окремо взятого пацієнта, з яким заклад охорони здоров’я підписав декларацію про вибір лікаря (за «зеленим списком»), що дозволить ефективніше спрямувати кошти з Державного бюджету на первинну медичну допомогу.
Суть проекту акта
Проектом передбачено внесення змін у Порядок реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги на 2019 рік, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 р. № 1117, відповідно до яких виплата коштів за пацієнтів, включених до «червоного списку», буде можливою лише до 31 березня 2019 р.
Разом з тим змінами у Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання первинної медичної допомоги населенню, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 р.
№ 283, запропоновано удосконалити окремі аспекти казначейського обслуговування оплати послуг первинної медичної допомоги за договорами про медичне обслуговування населення.
Правові аспекти
Проект постанови розроблено відповідно до Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», Бюджетного кодексу України, Положення про Національну службу здоров’я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1101, у зв’язку з необхідністю пришвидшення переходу закладів охорони здоров’я, що надають первинну медичну допомогу, на повне фінансування за «зеленим списком» та припинення дії «червоного списку» з 1 квітня 2019 р., а також у зв’язку з необхідністю удосконалення окремих аспектів казначейського обслуговування оплати послуг первинної медичної допомоги за договорами про медичне обслуговування населення.
Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація проекту акта дозволить зекономити кошти в Державному бюджеті України в розмірі 360 157,5 тис. грн., що передбачені для розрахунку із закладами охорони здоров’я за надані послуги первинної медичної допомоги за програмою медичних гарантій, які надавалися пацієнтам, включеним до «червоного списку», та надасть можливість спрямувати ці кошти на оплату медичних послуг за «зеленим списком».
Прогноз впливу
Проект акта є регуляторним актом. Аналіз регуляторного впливу додається. Прийняття акта не впливатиме на спроможність територіальних громад, а також не матиме специфічного чи непропорційного впливу на окремі регіони. Водночас прийняття акта сприятиме посиленню спроможності держави забезпечувати фінансовий захист для громадян, що звернулися за наданням первинної медичної допомоги. У проекті постанови відсутні правила і процедури, які можуть прямо впливати на ринок праці.
Прийняття постанови та її реалізація забезпечить виплату коштів за кожного окремо взятого пацієнта, з яким заклад охорони здоров’я підписав декларацію про вибір лікаря (за «зеленим списком»), що в свою чергу є найбільш точною, справедливою та об’єктивною системою оплати послуг з надання первинної медичної допомоги та, як наслідок, зекономить кошти в державному бюджеті.