ОСВІТНЯ ПРОГРАМА Мащанського ЗДО «Загадка» з короткотривалим перебуванням дітей загального розвитку Малолюбашанської сільської ради Костопільського району Рівненської області
МАЩАНСЬКИЙ ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ «ЗАГАДКА» З КОРОТКОТРИВАЛИМ ПЕРЕБУВАННЯМ ДІТЕЙ ЗАГАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
_______ ___МАЛОЛЮБАШАНСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ_ ______ ___
ЗАТВЕРДЖЕНО:
В.о. директора ЗДО «Загадка»
____________ Т.І.Мальована
ОСВІТНЯ ПРОГРАМА
Мащанського ЗДО «Загадка» з короткотривалим
перебуванням дітей загального розвитку
Малолюбашанської сільської ради
Костопільського району Рівненської області
Програма розроблена відповідно до вимог Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про забезпечення функціонування української мови як державної», Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція).
Освітня діяльність в дошкільному навчальному закладі у 2019/2020 навчальному році організована відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Указу Президента України від 13.10.2015 №580/2015 «Про стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки», Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція), Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді (затверджено наказом МОН України від 16.06.2015 №641), Положення про дошкільний навчальний заклад (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2003 №305), Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 №234), Гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності (затверджено наказом МОН України від 20.04.2015 №446), листів Міністерства освіти і науки: «Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» (від 16.03.2012 №1/9?198), «Про організацію фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» (від 28.05.2012 №1/9-413), «Про розроблення програм для дошкільної освіти» (від 28.02.2013 №1/9-152), «Щодо організації роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 №1/9-454), «Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 №1/9-456), «Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах» (від 25.07.2016 №1/9-396), «Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців» (від 11.10.2017 №1/9-546), «Щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти» (від 19.04.2018 №1/9?249), «Щодо організації діяльності закладів освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти у 2019/2020 навчальному році» (від 02.07.2019 № 1/9-419), «Про переліки навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у закладах освіти у 2019/2020 навчальному році» ( від 10.06.2019 № 1/9-365), «Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти» (від 14.02.2019 №1/11-1491), власного статуту та інших нормативно-правових документів в сфері освіти.
Відповідно до статті 4 Закону України «Про дошкільну освіту заклад дошкільної освіти «Загадка» забезпечує всебічний розвиток дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб; формує у дитини дошкільного віку моральні норми, сприяє набуттю нею життєвого соціального досвіду.
Освітня програма ЗДО «Загадка» забезпечує реалізацію державного стандарту дошкільної освіти.
Освітня програма ЗДО «Загадка» розроблена на виконання Закону України «Про освіту» та згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 615 від 22.05.2012 року.
Освітня програма окреслює рекомендовані підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення у вихованців результатів освітньої діяльності, визначених Державним стандартом освіти.
Освітня програма визначає:
- загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання (набуті компетентності);
- перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній, логічну послідовність їх реалізації;
- форми організації освітнього процесу;
- опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти.
Зміст освітньої програми передбачає:
- формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;
- виховання елементів природодоцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;
- утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини;
- розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.
Навчальний рік у закладі починається 1 вересня і закінчується 31 травня наступного року, літній оздоровчий період – з 1 червня по 31 серпня.
Загальна тривалість канікул, під час яких заняття з вихованцями не проводяться, складає 108 днів:
літні – 66 календарних днів – з 1 червня по 31 серпня,
осінні – 5 календарних днів – з 28 жовтня по 03 листопада,
зимові – 19 календарних дні – з 25 грудня по 12 січня,
весняні – 7 календарних днів – з 23 березня по 29 березня.
У період канікул з дітьми проводиться фізкультурно-оздоровча і художньо-продуктивна діяльність.
ЗДО «Загадка» з групою короткотривалого перебування працює за п’ятиденним робочим тижнем, протягом чотирьох годин, без харчування.
У закладі дошкільної освіти «Загадка» функціонує 1 різновікова група (від 4,5 до 6 років).
Заклад реалізує такі форми охоплення дошкільною освітою дітей мікрорайону: групи повного дня та соціально-педагогічного патронату, забезпечує роботу консультаційного центру.
У освітньому процесі закладу реалізується зміст інваріантної та варіативної складової Базового компоненту дошкільної освіти за комплексною та парціальними програмами.
Зміст інваріантної складової забезпечується через чинну Програму розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» Білан О.І., Максименко О.Л., Возна Л.М.
Завдання програми - сформованість мінімально достатнього та необхідного рівня освітніх компетенцій дитини перших 6(7) років життя, що забезпечує її повноцінний психофізичний та особистісний розвиток і психологічну готовність до навчання у школі. Визначені Базовим компонентом дошкільної освіти вимоги до обсягу необхідної інформації, життєво важливих умінь і навичок, системи ціннісних ставлень до світу та самої себе відображені у програмі є обов’язковими для виконання всіма учасниками освітнього процесу.
Структура програми - визначення освітніх ліній відповідно до Базового компонента дошкільної освіти, визначення загального обсягу навантаження на кожний вік дитини: ранній вік (третій рік життя), молодший вік (четвертий рік життя), середній вік (п’ятий рік життя), старший дошкільний вік (шостий рік життя).
Завдання програми розглянуті через призму Базового Компоненту дошкільної освіти.
Види діяльності
Розподіл занять на тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми лініями відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України 20.04.2015 №446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу.
Види діяльності плануються за освітніми лініями:
- «Ознайомлення із соціумом»;
- «Ознайомлення з природним довкіллям»;
- «Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо);
- «Сенсорний розвиток»;
- «Логіко-математичний розвиток»;
- «Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування»;
- «Здоров’я та фізичний розвиток».
Освітня лінія |
Зміст освітнього процесу |
Особистість дитини |
Формування позитивного образу «Я», створення бази особистісної культури дитини, її активної життєдіяльності. Виховання в дитини позитивного ставлення до своєї зовнішності, формування основних фізичних якостей, рухових умінь, культурно-гігієнічних, оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності. На кінець дошкільного періоду життя в дитини мають бути сформовані базові якості особистості: довільність, самостійність і відповідальність, креативність, ініціативність, свобода поведінки і безпечність, самосвідомість, самоставлення, самооцінка. |
Дитина в соціумі |
Формування у дітей навичок соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим. Завдяки спілкуванню з дорослими, як носіями суспільно-історичного досвіду людства, в дитини з’являються інтерес та вміння розуміти інших, долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими, об’єднувати з ними свої зусилля для досягнення спільного результату, оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей. Взаємодія з іншими людьми є своєрідним видом входження дитини в людський соціум, що вимагає уміння узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими членами суспільства. |
Дитина у природному довкіллі |
Формування доступних дитині дошкільного віку уявлень про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля. Природнича освіченість передбачає наявність уявлень дитини про живі організми і природне середовище, багатоманітність явищ природи, причинно-наслідкові зв’язки у природному довкіллі та взаємозв’язок природних умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин;готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою; дотримування правил природокористування |
Дитина у світі культури |
Формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей, формування елементарних трудових, технологічних та художньо-продуктивних навичок, самостійності, культури та безпеки праці. Результатом оволодіння дитиною різними видами предметної та художньої діяльності є сформоване емоційно-ціннісне ставлення до процесу та продуктів творчої діяльності, позитивна мотивація досягнень; здатність орієнтуватися в розмаїтті властивостей предметів, розуміти різні способи створення художніх образів, виявляти інтерес до об’єктів, явищ та форм художньопродуктивної діяльності, а також оволодіння навичками практичної діяльності, культури споживання. |
Гра дитини |
Передбачає розвиток у дітей творчих здібностей, самостійності, ініціативності, організованості в ігровій діяльності та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому. Гра забезпечує задоволення ігрових уподобань кожної дитини, сприяє виникненню дружніх, партнерських стосунків та ігрових об’єднань за інтересами, спонукає до обміну думками, оцінювання себе й інших, заохочує до імпровізації, висловлювання власних оцінно-етичних суджень |
Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі |
Передбачає сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об’єктів довколишнього світу. Показником сформованості цих уявлень є здатність дитини застосовувати отримані знання у практичній діяльності (ігрова, трудова, сенсорно-пізнавальна, математична тощо), оволодіння способами пізнання дійсності, розвиток у неї наочно-дієвого, наочно-образного, словесно-логічного мислення. Сенсорно-пізнавальна освітня лінія спрямована на інтеграцію змісту дошкільної освіти, формування у дітей пошуково-дослідницьких умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях. |
Мовлення дитини |
Передбачає засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях. Оволодіння мовою як засобом пізнання і способом специфічно людського спілкування є найвагомішим досягненням дошкільного дитинства. Мова виступає «каналом зв’язку» для одержання інформації з немовних сфер буття, засобом пізнання світу від конкретно-чуттєвого до понятійноабстрактного. Мовленнєве виховання забезпечує духовноемоційний розвиток дитини через органічний зв’язок із національним вихованням. Мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку складається із різних видів говоріння та слухання, під час якої формуються мовленнєві вміння і навички. Вивчення української мови в дошкільних навчальних закладах національних спільнот передбачає залучення дітей інших національностей, які є громадянами України, до оволодіння українською мовою як державною на рівні вільного спілкування з іншими дітьми і дорослими, виховання інтересу та позитивного ставлення до української мови. |
Реалізація програми передбачає врахування принципу інтеграції освітніх ліній у відповідності з віковими можливостями і особливостями вихованців.
Форми організації освітнього процесу
Набуття різних видів компетенцій дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності:
- ігровій ? провідній для дітей дошкільного віку;
- руховій; природничій;
- предметній;
- образотворчій, музичній, театральній, літературній;
- сенсорнопізнавальній і математичній;
- мовленнєвій; соціокультурній та інших),
і вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних (доступних) знань про себе та довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію.
Організоване навчання проводиться у формі занять, починаючи з 3-го року життя. Протягом дня рівномірно розподіляються всі види активності за основними лініями розвитку залежно від бажань та інтересу дітей.
Тривалість спеціально організованих фронтальних занять різновіковій групі становить 20-25 хвилин. Тривалість перерв між заняттями – не менше 10 хвилин.
Розподіл занять на тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми лініями відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України 20.04.2015 №446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу.
В освітньому процесі використовуються інтегровані, комплексні, індивідуальні, індивідуально-групові, групові заняття, а також міні-заняття упродовж дня форми організації діяльності дітей.
В освітньому процесі закладу реалізується зміст інваріантної та варіативної складової Базового компоненту дошкільної освіти за комплексними та парціальними програмами.
Програми |
Автор |
Ким, коли затверджені |
Комплексні |
||
«Українське дошкілля» програма розвитку дитини дошкільного віку |
Білан О.І Возна Л.М. Максименко О.Л. та ін. |
Міністерством освіти і науки, України листом від 23. 05.2017 року №1/11-4988 |
Парціальні освітні програми |
||
«Казкова фізкультура» програма з фізичного виховання дітей раннього та дошкільного віку |
Єфименко М.М. |
Комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 11.06.2014 №14.1/12-Г-869) |
«Україна - моя Батьківщина» програма національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку |
Каплуновська О.М. |
Комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 25.03.2016 №2.1/12-Г-85) |
«Дитина у світі дорожнього руху» програма з формування основ безпечної поведінки дітей дошкільного віку під час дорожнього руху |
Тимовський О. Репік І. |
Комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 25.12.2014 №14.1/12-Г-1856) |
Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку |
Парціальна програма для закладів дошкільної освіти |
Комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 12.02.2019 №141/12-Г-255 |